"Calin file din poveste de Mihai Eminescu"Poemul "Calin"(file din poveste)de Mihai Eminescu este o creatie artistica inspirata din basmul popular "Calin Nebunul" si prezinta motivul "Zburatorului"."Calin file din poveste de Mihai Eminescu" .
"Calin file din poveste de Mihai Eminescu"Poemul are opt parti, iar ultima cuprinde trei tablouri:tabloul padurii de argint , tabloul nunti imparatestisi tabloul nuntii gazelor. Pimul tablolu infatisaza cadrul natural,de basm al , padurii,in care va avea loc nunta imparateasca."Calin file din poveste de Mihai Eminescu"Tabloul este o deasciere facuta cu ajutorul imaginilor vizuale,auditive si olfactive.In realizarea imaginilor vizuale sunt folosite figuri artistice ca epitetele,inversiunea ,epitetele metaforice si personificarea."Calin file din poveste de Mihai Eminescu"Tabloul incepe cu un "de" ipoteticcare plazeaza totul sub semnul farmecului natural. Cele doua verbe"vezi"si "auzi"ne deschid imaginea tranzitorie de la padurea de stejar la padurea de mesteceni.Epitetul mataforic " padurea de arama"ne sugeraza o padure de stejar si epitetul"padurea de argint"ne sugeraza padurea de mestacani.Padurea personificata glasuieste mandru."Calin file din poveste de Mihai Eminescu"Totul este invalui de culorile alb si argintiu:"iarba pare de omat";Albul este simbolul eternitatii.Natura este personificata pentru ca"trunchii vejnici"au suflete sub coaja si suspina cu glas vrajit.Izvoarele suspina si ele ''zdrumicate peste pietre''.Sunt sunt folosite doua metafore unica in literatura noastra (''cuibar rotind pe ape''si ''bulagari fluizi'')care ne sugeraza stralucirea si faramecul noptii.Stralucirea noptii,care a cuprins padurea este amplificata de imaginea lunii care ''zace''. Verbul "zace"are sensul de intensitatea luminozitatii lunii,care mareste misterul cadrului naturii.Luna este simbolul iubiri si al farmecului.Totul este invaluit de miresma florilor ce dau vazduhului calitatea de "tamaiet".Cdrul natural este paradisiac si este relizat prin acumularea de imagini vizuale ,auditiuve si olfacive care poarta amprenta genuluio eminescian. Patrea a doua a poemului ne prezinta imagine nunti imparatesti .Cadrul de basm este prezent prin dimensiunea hiperbolica a nuntii(''caci din patru parti a lumii imparati si-imparatese/Au venit ca sa serbeze nunta gingasei mirese).Pentru personejele traditionale a nuntii (nunul si nuna) sunt folosite elementele cosmosului (mandrusoare, mandra luna). Ceilalti oaspeti au coborat din lume basmelor .Enumerarile din versuri ne sugeraza(imparatii si imparatese ,feti frumosi cu par de aur,zmei cu solzii de otele , cititorii cei de zodii si sagalnicul Pepele").multimea impresionanta a nuntii imaratesti .Toata nunta este invaluita de oa admosfera solemnamc aracterisica nuntii imparatesti .Ne apar porteretele craiului si al fetei de imparat . Craiul (socru mare) este inafatisat cu o figura grava (''sta teapan cu schiptu in mana intre perine de puf").Porteretul fatei de impararat cu epitete, cu valoare morala este sugerata perfectiunea feminina si frumusetea miresei.Ea este gingasa , cu fata rosie ca marul,emotionata, bucuroasa, dar si sfioasa("de noroc is umezi ochii").Ea paseste gratios("vine mladioasa").
sâmbătă, 1 noiembrie 2008
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu